• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

'Za mało kursów linii 252 w Małym Kacku'

Wojciech Mikuć
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 10:02 (9 stycznia 2018)
Zdaniem mieszkańców dzielnicy, linia 252 powinna jeździć częściej po Małym Kacku. Nz. autobus linii 252 na przystanku Sandomierska Zdaniem mieszkańców dzielnicy, linia 252 powinna jeździć częściej po Małym Kacku. Nz. autobus linii 252 na przystanku Sandomierska

- ZKM w Gdyni nie słucha pasażerów, opierając się na badaniach ankietowych, o terminie których nie informuje, w ostateczności zmuszając do korzystania z samochodów - pisze czytelnik, który z innymi mieszkańcami Małego Kacka próbuje przekonać organizatorów komunikacji w Gdyni do dołożenia dodatkowego porannego kursu w dzielnicy.



Czy ZKM Gdynia odpowiada na potrzeby pasażerów?

W środę opublikowaliśmy artykuł, w którym uczniowie szkół zlokalizowanych na Działkach Leśnych zwracali uwagę na niedopasowany rozkład jazdy linii midibusowej 204, która przyjeżdża za szybko w stosunku do godzin rozpoczęcia zajęć.

Czytaj też: Licealiści chcą zmian w rozkładzie jazdy ZKM Gdynia

Okazuje się, że problemów z rozkładem linii midibusowych, jeżdżących po dzielnicach, gdzie są wąskie uliczki, jest więcej.

Oto historia pana Wojciecha dotycząca porannych godzin odjazdu linii 252 startującej w Małym Kacku:

Około 2015 roku rozpocząłem dyskusję z gdyńskim ZKM na temat rozkładu jazdy linii 252. Najpierw tam zadzwoniłem i zadałem pytanie na temat możliwości zmiany, a następnie rozpocząłem korespondencję mejlową w tej sprawie. Dotyczyła ona dopasowania porannych kursów do autobusów przesiadkowych.

Mieszkam w Małym Kacku, dzielnicy, w której linia 252 ma swój początek lub pętlę (do wyboru, według uznania). Autobus po wyruszeniu z pętli przy ulicy Sandomierskiej przejeżdża 3 km, wykonując trwający 9 minut objazd dzielnicy, zbierając mieszkańców i podjeżdżając ponownie na pętlę tak, aby pasażerowie mogli przesiąść się na autobus linii 152, którym wydostaną się do centrum.

Nie wszyscy zaczynają naukę dopiero o 8



Dzieje się to wszystko w okolicy godziny 7:10 i po wykonaniu tej małej pętli pasażerowie wsiadają do autobusu 152 o godzinie 7:21 i jadą dalej do centrum. Autobus linii 252 rusza natomiast w swoją trasę i po ponad godzinie wraca do Małego Kacka. Problem w tym, że nie wszystkie szkoły w Gdyni rozpoczynają naukę o godzinie 8 i dlatego uczniowie nie mieli szans zdążyć na rozpoczęcie zajęć.

Czytaj: Linia 252 ruszyła w 2008 roku

Taki rozkład jazdy eliminuje ich jako pasażerów autobusu 252 oraz stawia pod znakiem zapytania korzystanie z autobusu 152. Po prostu uczniowie są w inny sposób "dostarczani do szkoły". Sprawa dotyczy oczywiście tylko tych, którzy chcieli wcześniej przedostać się do centrum. Zaproponowałem, aby ZKM wprowadziło małą modyfikację, która w żaden sposób nie zakłóci kursowania autobusu 252. Chodziło o dodatkowy, wcześniejszy kurs linii 252 i wykonanie jedynie wcześniejszej małej pętli (dwukrotnie) pomiędzy pętlą ul. Sandomierska a pętlą ul. Sandomierska.

Potrzebny dodatkowy kurs linii 252



Taki zabieg pozwalałby mieszkańcom dzielnicy dostać się dzięki linii 252 na wcześniejszy kurs autobusu 152 i co za tym idzie, wcześniej stawić się w docelowym miejscu podróży. Ponadto wymagało to jedynie 9 minut pracy i wykonania dodatkowych 3 kilometrów. Żeby jeszcze było ciekawiej, to często wspomniany autobus linii 252 czeka na pętli już przed godziną 7 rano aż uroczyście wystartuje w okolicach 7:15. Wydawałoby się to więc proste w realizacji. Jednak procedury i urzędowy sposób myślenia okazały się nie do pokonania.

Czytaj też: Nowe trolejbusy w Gdyni, autobusy będą później

Najpierw pracownicy ZKM zakwestionowali już w pierwszej rozmowie to, że są w Gdyni szkoły, które rozpoczynają zajęcia przed godziną 8. Rozmowa przybrała dość kuriozalny charakter, gdyż wydaje mi się, że skoro powołuję się na takie fakty, to nie muszę ich udowadniać. W tym przypadku jednak okazało się, że pracownicy ZKM nie wiedzą, o której godzinie dzwonią dzwonki w szkołach.

Następnie usłyszałem, że linia 252 jest w założeniu linią tzw. "emerycką" co powoduje, że nie ma z niej dochodów w postaci biletów. Na nic zdały się argumenty, że młodzież korzysta jednak z biletów miesięcznych.

Kolejnym argumentem był brak możliwości korekty umowy z przewoźnikiem o 3 km. Ciekawe, co dzieje się w przypadku objazdów, których dzienna suma może być większa niż jednokrotne 3 km?

Ostatecznie doszedłem do wniosku, że autobus linii służy jedynie nieodpłatnemu przewozowi ludzi, którzy jako emeryci dopasują swój plan dnia do propozycji ZKM, a nie odwrotnie. Przecież ludzie uczący się i pracujący chcieliby skorzystać ze środków komunikacji miejskiej, ale musi być dostępna. Po co komu autobus po zamknięciu sklepu, urzędu czy szkoły?

Badania, o których nikt nie wiedział



Pewnego dnia zostałem poinformowany, że zostanie przeprowadzone badanie ankietowe wśród pasażerów autobusu na ten temat i na jej podstawie będzie podjęta dalsza dyskusja. Zadałem jednak pytanie, gdzie możemy się spotkać jako grupa zainteresowanych mieszkańców, by naświetlić problem.

W odpowiedzi usłyszałem, że jest to niemożliwe, bo moglibyśmy wpłynąć na wyniki ankiety. W takim razie zadałem ponownie pytanie w ZKM, gdzie ankieterzy mają zamiar spotkać potencjalnych pasażerów wnioskowanego kursu, skoro taki kurs nie istnieje, a ci potencjalni przyszli pasażerowie nie czekają pod siedzibą ZKM w oczekiwaniu na wywiad i nikt do nich nie dotrze. Usłyszałem odpowiedź, że nie ma to żadnego znaczenia. Skoro nie ma, to uznałem, że nic więcej w tej sprawie nie osiągniemy i zakończyliśmy rozmowę.

Czytaj też: Zmiany w komunikacji na Chwarznie i Wiczlinie

Po mniej więcej roku zwróciłem uwagę, że po ulicy Olkuskiej jedzie autobus linii 252 o nierozkładowej porze. Po kilku dniach okazało się że "po cichu" zostało uruchomione wnioskowane przeze mnie połączenie i po chyba trzech miesiącach cichaczem zlikwidowane. Zadałem więc pytanie, dlaczego nie odezwali się do mnie, aby poinformować najbliższych sąsiadów, że takie połączenie uruchomiono, żeby dać szansę skorzystać z kursów. Skoro nam na tym zależało, to chcieliśmy im pomóc zapełnić ten autobus.

ZKM nie promuje komunikacji w Małym Kacku



Uważam, że zainteresowani mieszkańcy Małego Kacka nie dostali szansy na wypowiedzenie się na opisany przeze mnie temat. Kurs zostały uruchomiony bez konsultacji i również bez konsultacji został zawieszony. Ponadto linia 252 kursuje co około 1,5 godziny, co jest rozwiązaniem nieakceptowalnym dla zachęcenia do korzystania z niej. Jest tylko kilka kursów dziennie. Ponadto w soboty autobus nie kursuje w ogóle. Niemożliwe jest w ten dzień dostanie się do miasta i powrót z zakupami. ZKM niejako zmusza nas, aby w ten wolny dzień przy pomocy własnego samochodu zakorkować centrum miasta.

Skoro linia 252 nie jest dla aktywnych zawodowo i nie jest nastawiona na przychód z biletów, mam propozycję, aby ZKM przekazała Radzie Dzielnicy Mały Kack środki, które idą na utrzymanie tej części linii 252. Rada dzielnicy zaś niech spróbuje zorganizować transport busem od pętli Sandomierska do pętli Sandomierska i na pewno sobie z tym poradzi.

Zobacz rozkład jazdy ZKM Gdynia

Poniżej publikujemy odpowiedź ZKM przysłaną we wtorek rano, po publikacji artykułu:

W związku z artykułem - listem Czytelnika pt. "Za mało kursów linii 252 w Małym Kacku", chciałbym poinformować, że autor listu, Pan Wojciech Mikuć wiosną 2015 r. zwrócił się do ZKM w Gdyni z prośbą o uruchomienie dodatkowego kursu linii 252, około godz. 7:00 z ulicy Łęczyckiej, czyli 15 minut wcześniej niż pierwszy kurs wówczas realizowany.

Kurs ten miał być skoordynowany z odjazdem autobusu linii 152 do centrum Gdyni z pętli Mały Kack, aby umożliwić młodzieży dojazd do szkół, w których nauka zaczyna się nie o 8, a o 7:45. Jedną z takich osób miała być córka Czytelnika. W tym samym czasie do ZKM w Gdyni napłynęły postulaty pacjentów Szpitala Morskiego im. PCK w Gdyni Redłowie, dotyczące uruchomienia wcześniejszego kursu 252 z ulicy Norwida (ok. godz. 6:30), umożliwiającego im dojazd do przychodni szpitala przed godziną 7.

Ze względu na parametry ulic, linię 252 obsługuje specyficzny pojazd - autobus o mniejszej niż standardowa pojemności pasażerskiej, czyli midibus. W czasie składania postulatów usługi przewozowe na tej linii świadczyła firma P.A. Gryf, ale kilkuletnia umowa z tym operatorem kończyła się z ostatnim dniem września 2015 r. Ogłaszany był już nowy przetarg na obsługę linii i Czytelnik został poinformowany, że postulowany przez niego kurs będzie uruchomiony na kilkumiesięczny okres próbny, w już nowej umowie z operatorem, od 1.10.2015 r. Tak też się stało - obydwa postulaty zostały zrealizowane.

Uruchomiony został kurs około godziny 6:30 z ulicy Norwida do ulicy Łęczyckiej, kurs o godzinie 7:01 z ulicy Łęczyckiej do pętli Mały Kack Sandomierska (skomunikowany z autobusem linii 152) i kurs dojazdowy z tej pętli do ulicy Łęczyckiej na kolejny już wcześniej realizowany kurs o godzinie 7:16. Informacja o nowych kursach nie była utajniona - podana została do publicznej wiadomości w sposób standardowy tj. poprzez komunikat oraz wywieszenie rozkładów jazdy na przystankach oraz ich opublikowanie w serwisie www.zkmgdynia.pl.

Z relacji kierowców wynikało, że w nowych kursach niemal nie było pasażerów. Z tej przyczyny zdecydowaliśmy się na weryfikację tych informacji poprzez policzenie pasażerów przy wykorzystaniu naszych pracowników. Badania prowadzone przed feriami zimowymi wykazały, że z wszystkich nowych kursów albo nie korzystał nikt albo też korzystała z nich tylko jedna osoba. W związku z powyższym, z dniem 15.02.2016 r. dodatkowe kursy na linii 252 zostały zlikwidowane. ZKM w Gdyni nie uprzedzał mieszkańców Małego Kacka, w których dniach nastąpi liczenie pasażerów bo taka jest metodologia badań - mieszkańcy nie mogą wiedzieć kiedy będą one prowadzone bo mogliby zmienić na ich czas swoje zachowania komunikacyjne i wpłynąć tym samym na wyniki.

Przez blisko 2 lata od czasu zlikwidowania tych kursów aż do czasu publikacji artykułu w portalu nikt nie zgłaszał się z postulatem ich przywrócenia. Na koniec chciałbym dodać, że w sytuacji dysponowania ograniczonymi środkami budżetowymi na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, trzeba je wydawać racjonalnie, dlatego wszystkie nowo uruchamiane kursy są po jakimś czasie badane w celu stwierdzenia czy jest na nie popyt. Pozyskiwane ewentualne oszczędności umożliwiają bowiem uruchamianie innych postulowanych kursów.

Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia
Wojciech Mikuć

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (107) 3 zablokowane

  • (2)

    Każda zmiana to dla urzędników dodatkowa robota. Nieważne czy zmiana na plus czy na minus dla mieszkańców. Najlepiej jak nic się nie dzieje, jest cicho, ciepło i bezpiecznie :)

    • 58 4

    • Kwintesencja ostatnich 10 lat rządów pana prezydenta (1)

      • 10 3

      • Ciesz sie ze Szczurek rzadzi. Gadac glupoty na niego to kazdy glupi moze

        • 3 9

  • Brak autobusów i kasy = brak dodatkowych kursów

    Taka zależność pojawia się w każdym mieście. Jeśli nie będzie większych nakładów na komunikację zbiorową to sytuacja dalej będzie taka sama.

    • 21 5

  • Hahahahah trudne sprawyyy (3)

    Ale głupoty, 252 jezdzi dość często i wystarczająco

    • 23 46

    • Dzielnica pomijana przez Szczurka

      • 3 1

    • Dokładnie. Tak samo jak poprzedni artykuł o busie na działki leśne gdzie uczniom nie chciało się podejść 300m wyśmiany w komentarzach. Widzę, że ten portal na siłę próbuje przyczepić się do ZKM w Gdyni. Najpierw zweryfikujcie czy te "listy" pana Zenka czy innego Stefana a później dawajcie artykuł.

      • 4 2

    • Co 1,5 godziny

      • 1 0

  • Bez przesady, kursów wystarczy. (6)

    W Gdyni jest dużo autobusów, naprawdę dużo, do tego jeszcze te na prąd. Komu może ich jeszcze brakować? Może tylko dzieciorobom z programu 500+, bo normalni ludzie poruszają się głównie w godzinach komunikacyjnego szczytu, a w tych godzinach autobusów nie brakuje.

    • 15 52

    • mam nadzieje ze nadejdzie w tym nieszczesliwym kraju czas kiedy administracje utnie sie o 2/3 (1)

      a ty ze swoim cv popijacza kawy od 20 lat bedziesz mogl wydawac sie wyzszy majac je wsadzone w buty.

      • 6 2

      • Jak obetniesz administrację 2/3 to bezrobocie będzie 50% albo lepiej.

        • 1 4

    • (1)

      Autobusy na prąd? Nie ma w Gdyni autobusów elektrycznych.

      • 3 0

      • Są - z takimi pałąkami z tyłu. Te linie 2 cyfrowe, np. 25, 26, 28

        • 1 1

    • Oj Edzio Edzio aleś ty jełop jest

      • 2 1

    • A kiedy jest ten szczyt komunikacyjny dla normalnych ludzi? I dlaczego pozostali ludzie spoza szczytu komunikacyjnego są nienormalni? Tu nie chodzi o to kto okaże się większym krzykaczem tylko czy potrafimy zrobić coś dobrze. Żyjemy w oparach absurdu i dlatego trzeba iść pod prąd a nie odwracać się tyłem w dezaprobacie. Inaczej żyli byśmy jeszcze w jaskiniach.

      • 3 0

  • Gdynia upada na naszych oczach :( (1)

    • 25 18

    • ...

      Wez walnij sie mlotkiem w leb lepiej.

      • 3 9

  • 152 także stanowczo za mało (2)

    • 32 11

    • (1)

      Bo powinien zajeżdżać pod drzwi domu, prawda?

      • 7 3

      • Co prawda to prawda

        • 7 0

  • Gdańsk boryka się z tymi samymi problemami na trasie do Nowego Portu przez Legnicę i Zielony trójkąt (1)

    Miasto nie zwiększa ilości kursu tramwajów na tej trasie a w weekendy trzeba długo czekać na tramwaj dodatkowo zdarzają się tam częste awarie i kursy wypadają.

    Kiedy miasto w końcu zauważy ten problem.

    Dodatkowo w dni Kiedy odbywają się mecze na stadionie energii lub inne imprezy masowe mieszkańcy letnicy zielonego trójkątów mają ograniczony dostęp do komunikacji miejskiej nie mają Jak się wydostać ze swojej dzielnicy.

    Po co więc budowano tak duże przystanki i infrastrukturę skoro teraz blokuje się na ten na czas imprezy kursy komunikacji miejskiej.

    • 17 11

    • Gdańsk oszczędza jak moze tu zabierze tam da. Ciekawe jak otworzą nowa bulonska komu zabiorą?

      • 4 4

  • w Gdańsku oszczędza sie na każdym "kilometrowozie" , jest wprowadzanych bardzo mało udanych zmian :/

    • 11 8

  • Trochę wygodnickie podejście (11)

    Jeżeli pętla ma 3 km, to dojazd do najbardziej odległego punktu wynosi maksymalnie 1,5 km, a w praktyce nawet mniej bo to jak sam autor mówi - pętla, czy dla ucznia przejscie z najodległejszego punktu poniżej 1,5 km w praktyce zajmie to ok. 15-20 minut jest aż takim wyzwaniem?

    • 40 16

    • Oczywiscie ze tak. Kominikacja to max 800 m od miejsca zamieszkania

      • 5 7

    • "W odpowiedzi usłyszałem, że jest to niemożliwe, bo moglibyśmy wpłynąć na wyniki ankiety. " (5)

      Tu akurat ZKM miał rację. Przy przebadaniu 30 losowych osób, taka grupka 15 wcześniej podstawionych mieszkańców mogłaby znacznie zaburzyć wyniki badań.

      Badania muszą być prowadzone w warunkach losowych. Czyli badanie domów: losowo. badanie pasażerów w pojazdach: losowo. Inaczej może się okazać, że 90% pasażerów chce autobusu, ale de facto nikt nimi nie jeździ

      • 5 4

      • Losowych?!

        Skoro ktoś jeździ tym autobusem to mu pasuje i na pytanie o zmiany odpowie najprawdopodobniej "nie". A z kolei nie pytaja zainteresowanych zmianami bo Ci akurat tym nie jada bo im nie pasuje. taka to próbka losowa.

        • 6 2

      • Tu chyba chodziło o co innego (2)

        Jak mogli znaleźć w późniejszym autobusie chętnych do jazdy wcześniejszym, skoro osoby te siedziały już na zajęciach / w pracy?:)

        • 8 1

        • Dokladnie

          • 2 1

        • Ale zkm robi też badania w domach

          I one powinny być dobierane losowo

          • 1 0

      • Badanie

        Najpierw musisz wyznaczyć grupę reprezentatywna. Bo jak nie to na nic badanie. Proponuje pytać pod cmentarzem o jakość pieluch albo przed domem pogrzebowym o preferencje dotyczące wózków dla dzieci.

        • 3 0

    • Nie chodzi o wyzwanie tylko o prawo do jechania autobusem za opłatę w formie biletu. Musisz zostać emerytem, nabrać uprawnień do darmowej jazdy autobusem i jak już jako emeryt nigdzie się nie spieszysz to wtedy wszystko jest Ok. Dla zdrowia to wstań z kanapy i wyjdź na spacer wtedy kiedy chcesz a nie kiedy musisz.

      • 1 0

    • Tutaj chodzi nie tylko o Maly Kack. (2)

      Linia 252 obsluguje kawal miasta (Maly Kack, czesc Orlowa, Redlowo, Wzgorze, okolice bulwaru) , dlatego jej czestotliwosc rzedu ok. 1,5 godziny jest dalece niepoprawna. Wypada chyba powazniej potraktowac pasazerow tej linii, zwlaszcza ze w duzej mierze to osoby starsze.

      • 0 4

      • To jest tylko linia socjalną

        Wolałbym by pieniądze szły na linie ważniejsze jak 152 czy 133

        • 2 1

      • Bez przesady. To jest linia która jeżdżą emeryci wiec.macie duzo czasu i nie bedzie sie miasto skladac na.takie bzdety.

        • 1 0

  • Najwidoczniej wyliczono, że to się nie opłaca. (2)

    Mieszkańcy dopłacają do komunikacji zbiorczej i dodatkowo płacą za przejazd, najwidoczniej to i tak za mało, żeby zwiększyć ilość autobusów na tej lini. Przecież nikt wam na złość tego nie robi, przedsiębiorstwo ma przynosić zyski, nie straty.
    Dlatego wybieram zawsze wlasny transport.

    • 18 5

    • Powinieneś być wdzięczny każdej osobie, która nie wybiera tak jak Ty

      Bo jakby każdy "wybierał zawsze własny transport", to naprawdę nie miałbyś nic do wybierania, po prostu byś stał wiecznie w jednym wielkim korku.

      • 4 1

    • Z tego co słyszałem od kierowcy autobusu to w ZTM I Trolejbusach tworzy się etaty dyrektorskie dla różnych spadachroniarzy i zarabiają po 20 tysięcy złotych. Za te 140 tysięcy rocznie już by można dużo zrobić czy mieć wkład wlasny na zakup autobusów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane