• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny: plan dla Kolei Metropolitalnej

Michał Sielski
29 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej. Węzeł Karwiny ma być nowoczesny i funkcjonalny. Wizualizacja z pracy arch. Doroty Nowoświeckiej.

Dawno nie było w Gdyni tak długo uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego. Dwukrotna dyskusja publiczna, ponowne wyłożenie i prawie 100 uwag, w większości uwzględnionych. Już wiadomo jednak, jak ma wyglądać nowy węzeł Kolei Metropolitalnej w Karwinach.



Czy węzeł komunikacyjny wraz z centrum handlowym to dobry pomysł?

Plan przyjęli radni Gdyni na środowej sesji Rady Miasta. Prace zaczęły się w październiku 2009 roku.

- Musieliśmy poczekać, aż będzie znana konkretna lokalizacja węzła. Poza tym było trochę problemów z pogodzeniem interesów właścicieli, stanowczo na przebieg planu próbowali także wpływać jego bezpośredni sąsiedzi - wyjaśnia wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Po pierwszej dyskusji publicznej i wyłożeniu planu było 65 uwag. 58 z nich zostało uwzględnionych w części, jedna w całości. Były to głównie zmiany kosmetyczne, dotyczące nowego wyrysowania obrębów obowiązywania planu czy dodania nowych funkcji dla istniejących już działek, np. zezwolenie na prowadzenie nieuciążliwej dla sąsiadów działalności gospodarczej. Korekty spowodowały konieczność kolejnego wyłożenia planu i dyskusji publicznej. Tym razem wpłynęło 30 uwag, 17 częściowo uwzględniono.

Jak będzie wyglądał węzeł? Obejmie teren na rogu ul. Wielkopolskiej i Strzelców zobacz na mapie Gdyni, która powstanie wraz z węzłem. Znajdzie się tam parking typu "zaparkuj i jedź" dla 250 samochodów i 50 rowerów oraz pętla autobusowa. Parkingi z przystankami mają łączyć bezkolizyjne przejścia dla pieszych - w tunelach i kładkach. Kładka pieszo-rowerowa, łącząca przystanek Kolei Metropolitalnej powstanie też nad ul. Wielkopolską. Całość ma być tak zaprojektowana, by omijanie przejść było praktycznie niemożliwe.

Zapewnić może to zaprojektowanie zwartej bryły, które w swej pracy proponuje architekt Dorota Nowoświecka. Plan pozwala bowiem na stworzenie w ramach węzła obiektu handlowego o powierzchni do 2 tys. m kw.

- Nad peronami znajduje się kładka oraz dach na całej długości przystanku przekrywający także wielopoziomowy parking. Przy zachodniej granicy obiekt o funkcji usługowo - administracyjnej domykający strukturę oraz miejsce dla parkingu rowerowego B&R. W centrum proponuję zespół usługowy z funkcjami gastronomii, handlu, administracji, sportu i rekreacji, oświaty i kultury, otaczający plac publiczny - wylicza Dorota Nowoświecka.

Przystanek powstanie w ramach budowy Kolei Metropolitalnej. Cały projekt ma kosztować 769 mln zł netto. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku. Dopiero po jego oddaniu mogą zacząć się prace nad budową węzła.

Opinie (99) 10 zablokowanych

  • W planach i projektach jesteśmy najlepsi..... (2)

    • 100 5

    • PKM

      Gdyby nie Unia, to nic byśmy nie zrobili :/

      • 17 6

    • Bo papier każdą bzdurę przyjmie.

      • 8 1

  • Kiedy? Kiedy będa szwedy! (2)

    Teraz szkoda pieniędzy na jakieś dyrdymały. Teraz ECS i deficytowy stadion jest bardzo ważny. Dodatkowo muzeum II wojny światowej ukazujące biedę biednych wypędzonych niemców.

    • 37 12

    • (1)

      Tak się zastanawiam - czy o wypędzonych z obecnej Litwy, Białorusi czy Ukrainy Polakach napisałbyś tak samo?

      • 9 2

      • Nie? O tych których wypędzili biedni niemcy, o polakach wymordowanych przez nich i sowietów nie trzeba pisać?

        Bo jest to naganne politycznie? Bo jest to niemile widziane przez przyjaciół donalda i radka? Polacy wypędzani poczynajac od mieszkańców Gdyni już w 1939 r. nie byli biedni. Polscy wypędzeni byli podludzmi których przyjaciele radka i donalda mogli bezkarnie zabić, zgwałcić. Ale im nikt nie stawia muzeum i nikt o nich publicznie nie mówi.

        • 1 0

  • może dożyję (1)

    • 29 2

    • jeśli masz 30 lat to rzeczywiście

      może dożyjesz... :)

      Serio mówiąc, uważam że do 2017 węzeł będzie już gotów wraz całą infrastrukturą.
      Świetnie, świetnie, bo Karwiny to ładna dzielnica, ale póki co taka troszkę sypialnia.

      • 5 1

  • Manipulacja (11)

    Kiedyś "pomagali" sowieci, teraz budują "z dotacji z Unii Europejskiej". Propaganda podkreśla też tylko to, że największe składki do kasy unii płacą Niemcy. Pozornie tak to wygląda, jak pozornie wyglądała sowietów "wyzwolenie" i gospodarcza "pomoc", a o sowietyzacji nie było w ich mediach słowa. A tak naprawdę to na unii i na euro to tylko Niemcy zarabiają fortunę, a takie kraje jak Polska do tego interesu stale dopłaca. Lewacy dobrze wiedzą że nie da się ukazać argumentów w poście i dlatego pozwalają jeszcze takim jak ja pisać, ale niezależne, nielewackie media takie jak tv Trwam mają zostać zlikwidowane. Taki jest plan tych terrorystów, budowniczych nowego kraju rad.

    • 41 52

    • (9)

      Okej, a teraz prosimy o liczby, statystyki - nie demagogię. Wskaż proszę, gdzie można przeczytać że "dopłacamy" a "Niemcy robią fortunę" - gdzie obejrzeć można konkretne kwoty. Tytuł wydawnictwa, numer, strona. Bez tego - bijesz pianę i mydlisz oczy, pełzając na pasku Prezesa. A nawet jego kot biega wolny :)

      • 23 7

      • (2)

        Wiemy już że nie pierzesz swoich gaci ani skarpetek. Onuce i pieluchy załatwiają sprawę. A sprzątasz, czy wynajmujesz gosposię?

        • 2 14

        • (1)

          Najpierw demagogia i tani populizm, potem poszczekiwanie ad hominem (choć czy byłoby wstydem wynajmować gosposię?) -- co dalej - napiszesz, że Hitler też chodził w skarpetkach? Czy że też miał gosposię? :)

          • 4 4

          • a kot prezesa był argumentem merytorycznym?

            • 4 3

      • A choćby youtube i "Chmielowski Kidawa Błońska", pierwszy filmik 2:12, no kto jak kto, ale pani Kidawa -Błońska chyba na pasku prezesa nie pełza;)

        • 2 6

      • a bez podawania liczb uważasz

        że niemiecki podatnik, ot tak sobie, pozwala na dopłacanie do ronda w Dolnej Bździnie czy niepotrzebnej estakady rowerowej w Gdyni? abstrahując już od tego, że takie "inwestycje", zatwierdzane z centralnego szczebla, z daleka zalatują Gierkiem?

        • 5 2

      • Trwa cichy podbój Europy przez Niemcy (3)

        Coraz wyraźniej widoczna jest dewastująca działalność banków, głównie niemieckich. Trafnie określił to zjawisko Jarosław Kaczyński "rynki finansowe i spekulanci kryzysem się żywią...". Sektor finansowy robi na kryzysie świetne interesy. Jeśli dobrze obstawi się krach Portugalii czy innego kraju, zwłaszcza euro strefy, można zbić kokosy. Już sam traktat lizboński spowodował, że w UE rządzą Niemcy, a obywatele państw tracą wpływ na los swoich krajów. Przykładem jest upadek Grecji i utrata przez nią suwerenności gospodarczej. Dziś nie trzeba dywizji pancernych, żeby zająć kraj i go okupować. Rządzi ten, kto kreuje pieniądz, a zatem rządzą banki i EBC. Rothschild, magnat finansowy, mawiał: "Dajcie mi prawo kreowania pieniądza, a nie będę dbał, kto sprawuje władzę". Ów nadmiar pieniądza objawia się inflacją, która pożera dochody i oszczędności ludzi i przedsiębiorstw.
        Portugalia, Hiszpania, są do uratowania? Nie ma ratunku dla tych krajów. Podążają drogą Grecji i podzielą jej los. Światowe media obiegło zdjęcie portugalskiego ministra w pozycji wpółzgiętej, prawie na klęczkach przed Scheublem. Prosi on niemieckiego ministra finansów, żeby teraz zajął się Portugalią. Grecki mechanizm będzie też najprawdopodobniej zastosowany w Hiszpanii i prędzej czy później w Polsce. Dokonuje się likwidacja suwerennych państw głównie w strefie euro i powstaje nowy europejski ład, z hegemonem niemieckim na czele i pozapolitycznymi ośrodkami władzy.

        • 3 6

        • wiesz, jak patrzę na tą prawicę moherową, co woli wydawać miliardy na kult jakiegoś boga (2)

          zamiast na gospodarkę i inwestowanie w ludzi, która kradnie na prawo i lewo, stosując gorsze i lepsze metody, która modli się żarliwie w kościołach a zaraz potem idzie kombinować jak tu państwo oszukać... to wiesz co, to coraz mniej czuje się, że mam coś wspólnego z tym krajem, i zaczynam się zastanawiać, czy lepiej być zakłamanym pseudobogobojnym polakiem, czy może lepiej jednak niemcem?

          • 5 3

          • kolejny argument merytoryczny?

            • 4 1

          • Skoro jest na to społeczne zapotrzebowanie, a nie odgórna decyzja urzędasa, to inwestowanie w "kult Boga" jest jak najbardziej inwestowaniem gospodarkę.

            • 3 3

    • zgadzam się!

      Niemcy dostali po wojnie plan Marshalla i co ? jak dziś wyglądają? są zdominowani przez USA tak samo jak my teraz przez Niemców
      i co im to dało? tylko zniewolenie! a fortunę zarabiają tylko Amerykanie, a Niemcy tylko dopłacają, jak my dziś!
      takie są właśnie wyniki knowań ówczesnych lewackich Niemców, tych terrorystów i ówczesnych budowniczych tego kraju

      • 4 4

  • SUPER

    Będzie gdzie skoczyć na galerianki.

    • 34 4

  • 250 miejsc !!! Parking przesiadkowy ! Czyli w sumie 300 osób przez cały dzień (5)

    będzie mogło przyjechać autem i pojechać pociągiem dalej.Logika wskazuje że jest to tak na oko 10% zapotrzebowania.

    • 32 12

    • nawet mniej

      • 3 0

    • to dużo

      z sufitu bierzesz swoje szacunki

      • 2 1

    • Bez sensu liczysz. (2)

      Oczywiście z góry założenie, że jedna osoba przypada na jeden samochód. Zresztą to nie jest rozwiązanie dla osób pracujących w mieście, bo ci raczej dojeżdżają do miejsca pracy. To raczej dla ludzi, którzy odwiedzają miasto okazyjnie. Dlatego ta liczba jest wystarczająca.

      • 2 4

      • Może pewne uproszczenie, ale nie bez sensu (1)

        Ilu ludzi jeździ po paru samochodami co dzień do pracy? Ja akurat jeżdżę ;) Ale nie znam nikogo innego :)

        • 3 1

        • No ale będziesz się przesiadał?

          Przecież nikt nie będzie robił tego w ten sposób, że zostawi samochód, żeby pojechać komunikacją miejską do pracy. Zwyczajnie się nie opłaca.

          • 0 0

  • Od 1982 mieszkałem na Karwinach... (4)

    i jak by pomyśleli to na początku lat 90-tych już by istniało dobre połączenie kolejowe z Gdynią!!!!
    Tory tam były od zawsze!!!!!
    Teraz jak w godzinach szczytu ciężko się przejeżdża przez Karwiny to oni narysowali plan. Gratulacje. Może za 20 lat coś powstanie???!!!
    Niech pomyślą nad bezkolizyjnym połączeniem obwodnicy z Chwaszczyńską przy Tesco!!!
    Parking dla samochodów to powinien właśnie przy Tesco się znajdować, ale wszyscy wolą stać w korkach niż skorzystać z komunikacji miejskiej, ale i tu jestem w stanie tych ludzi zrozumieć.

    Teraz mieszkam za Gdańskiem i z niecierpliwością czekam na otwarcie obwodnicy południowej :-)))))

    • 34 6

    • (1)

      Bezkolizyjne połączenie obwodnicy z Chwaszczyńską ma już opracowane plany - razem z planami trasy Kaszubskiej do Słupska i obwodnicy Metropolitarnej. Chociaż nie jest to połączenie do Tesco.

      • 3 0

      • LUBIE PLANY

        • 6 0

    • No wcześniej nie mogłeś mieszkać bo karwiny się dopiero wtedy wybudowały :)

      • 3 0

    • W komunikacji miejskiej śmierdzi !!!

      Ja bym chętnie korzystał z autobusu, ale zapach niektórych osób powoduje u mnie mdłości. Zacznijcie sie myć, to będę jeździł.

      • 2 0

  • Karwiny

    Brawo, w końcu na Karwinach coś ruszy.

    • 18 6

  • Dominanta na terenie Małego Kacka...

    ... będzie wyglądała jak wrzód na...

    • 11 7

  • hahahaha!!! kolejny plan !! Polacy - miszczowie planowania (4)

    u nas planuja - inni w tym czasie robią !

    • 25 9

    • A co w zamian proponujesz? (3)

      Prowadzenie prac bez planu?

      • 0 3

      • od planowania (2)

        lepsze jest planowanie I ich R E A L I Z A C J A

        • 1 1

        • Na wszystko przyjdzie pora (1)

          Ale dla większości z was najwyraźniej lepiej stosować rozwiązania żywcem wzięte z filmów Barei - na przykład budując drogę, a potem zrywając z niej asfalt bo rury trzeba wymienić.

          Owszem - planowanie i realizacja, ale litości - pierwszym krokiem musi być plan.

          • 1 1

          • szkoda ze przedpiszacy nie zauwazaja ze na tym portalu z samego planowania (a planowac mozna duzo i smialo ) robi sie wielkie chalo i sukces - pozytywny PR przedewszyskim ???? REALIZACJA i to zakonczona - bo to sie konczy jak z Wyspa spichrzow , duzo pisania i kupa - tak od 40 lat

            • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane