• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak powinien wyglądać Węzeł Wzgórze?

Krzysztof Koprowski
17 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską. Tunele w rejonie Węzła Wzgórze są nie tylko nieprzyjazne pieszym, ale tworzą też nieciekawą przestrzeń miejską.

Choć przebudowa Węzła Wzgórze zakończyła się raptem dwa lata temu, to jego estetyka i funkcjonalność wciąż budzą kontrowersje. Problemom tego węzła i barierze komunikacyjnej w tym rejonie miasta, poświęcone były pierwsze z cyklu warsztatów planistycznych.



Grające schody w Sztokholmie to przykład na uatrakcyjnienie nieciekawego przejścia podziemnego.

W poniedziałek ponad 40 osób uczestniczyło w warsztatach planistycznych dotyczących Węzła Wzgórze w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. Pierwsze spotkanie, które odbyło się w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu, było dopiero wprowadzeniem do tematu.

Uczestnicy spotkania definiowali problematykę przestrzeni oraz to, w jaki sposób węzeł stanowi barierę między przemieszczaniem się ze Śródmieścia na drugą stronę torów kolejowych, gdzie wciąż królują niezagospodarowane parcele.

- Jedynym połączeniem zachodniego i wschodniego rejonu węzła są przejścia podziemne, które w opinii mieszkańców nie stanowią atrakcyjnej przestrzeni miejskiej. Chcemy spróbować przeobrazić to miejsce, tak by uczynić je bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom - opisuje koncepcje warsztatów ich pomysłodawca, Maciej Zielonka.

Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów. Choć inwestor CH Wzgórze zapewnia, że wzdłuż centrum powstanie spacerowy bulwar, to wzdłuż niego nie będzie nawet witryn sklepów.
Wspomniane tunele, zdaniem obecnych na spotkaniu osób, to jedna z największych wad węzła. Nie chodzi tylko o ich antymiejski charakter i niewygodę dla osób starszych czy też matek z wózkami, ale także malowanie na wściekle żółty kolor. Uczestnikom spotkania brakowało w tym miejscu również elementów ożywiających przestrzeń - np. zlikwidowanej księgarni.

- Jeżeli jesteśmy już zmuszeni do wykonania przejścia podziemnego, to należy wykonać je w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. Przykładem może być Sztokholm, gdzie na schodach zainstalowano instalację, która pozwala na "grę" na fortepianie - zwraca uwagę Roman Sebastyański,architekt i urbanista.

Największa wada Węzła Wzgórze to...

O atrakcyjnej formie przestrzeni miejskiej zapewniali natomiast obecni na spotkaniu przedstawiciele inwestora rozbudowy centrum handlowego Wzgórze - firmy Mayland. Zgodnie z ich wizją, potężny gmach zachwycać ma nie tylko zieloną elewacją, ale też bulwarem wzdłuż Drogi Gdyńskiej.

- Chcemy utworzyć atrakcyjny pasaż spacerowy dla pieszych, który będzie się ciągnął od wejścia do tunelu w rejonie Węzła Wzgórza wzdłuż całej długości centrum handlowego - mówi Zofia Pichelska, architekt współpracująca przy projekcie CH Wzgórze.

Niestety z tej przyjaznej pieszemu alei spacerowej, do centrum handlowego będą prowadzić zaledwie dwa wejścia. Nie przewidziano żadnych lokali gastronomicznych dostępnych z zewnątrz (być może powstanie takowy przy głównym wejściu od strony węzła), ani nawet witryn sklepowych. Zdaniem inwestora, takie rozwiązania są po prostu najlepsze dla centrum handlowego.

Uczestnicy zwracali też uwagę na zaskakujące ulokowanie parkingu przesiadkowego typu Park&Ride właśnie przy Węźle Wzgórze. - W Warszawie są tworzone takie parkingi przy stacjach metra, ale z dala od centrum. Tu jest odwrotnie, bo tuż obok gmachu urzędu miejskiego - nie krył zdziwienia gdyńskimi wizjami przedstawiciel... inwestora CH Wzgórze.

Organizatorzy zapewniają, że docelowo chcą wypracować optymalny model Węzła Wzgórze. - Znaczenie tego obszaru wkrótce wzrośnie nie tylko za sprawą centrum handlowego, ale również planowanego przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Należy więc dążyć do większej integracji przestrzeni, szczególnie w kierunku ścisłego centrum miasta. Wszystkie wypracowane postulaty i propozycje działań przedstawimy władzom miasta oraz ekspertom z zakresu urbanistyki i architektury - zapewnia Zielonka.

Kolejne spotkanie, połączone z krótkim spacerem po samym Węźle Wzgórze, odbędzie się już 25 kwietnia. Dokładne szczegóły spotkań oraz zapisy na warsztaty, możliwe są poprzez adres e-mail kontakt@przestrzengdyni.pl. Zakończenie cyklu spotkań planuje się na maj br.

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • (7)

    Kiedy zniknie parking z gratami i wątpliwej jakości budki, pijalnie z okolic kas SKM?

    • 98 2

    • Komu przeszkadzała księgarnia w tunelu? (1)

      w ten sposób część ludzi mogła chociaż spojrzeć na książkę raz dziennie - stąd już mały krok do przyzwyczajenia i czytania :)

      • 25 0

      • ale żeś wymyślił ;)

        • 2 9

    • (1)

      Kiedy wyczyszczą szklane wiaty,
      syf kiła i mogiła ..

      • 6 1

      • To zgłoś to do SKM na ich stronie. Niech się wykażą.

        • 2 0

    • no, złomowisko w centrum miasta to kuriozum. (2)

      ale kurioza tego typu to specjalność Europy wschodniej.

      • 17 0

      • (1)

        nie wiem jak jest w tym przypadku ale jak jest to czyiś prywatna działka to ma prawo do gospodarowania terenem wedle własnego widzi misie ;)

        • 1 4

        • No chyba nie za bardzo.

          Istnieje coś takiego jak plan zagospodarowania przestrzennego, który reguluje te kwestie. Zresztą stawia to inne pytanie: jakim cudem ten przybytek uchował się do dzisiejszych czasów? Nie wiem od którego roku ów parking działa w takiej formie, ale kojarzę go odkąd sięgam pamięcią, a więc od blisko czterdziestu lat.
          Aż dziw, że nie ma tam już budy z fliperami czy stacji benzynowej. Wot, idzie nowe;-)

          • 6 0

  • marudzenie jak zwykle. mi ten wezeł wzgórze nie przeszkadza i szybciej dostaje sie na druga strone bezpiecznym tunelem (3)

    niz ruchliwymi ulicami

    • 76 36

    • (1)

      Dokładnie, wystarczyło by pomalować na inny kolor poustawiać trochę doniczek uporządkować handel (estetyczne punktu gastronomiczne nie jakieś budy z OSB) i wystarczy.
      odniosłem wrażenie że jedyny problem z jakim borykają się tam ludzie to znaczny dystans do pokonania na piechotę ale na to rady nie ma

      • 6 1

      • Gwarantuję ,że każdy kolor będzie przez kogoś krytykowany

        Tak już mamy.Psie kupy pod nogami ludziom nie przeszkadzają ale odnowiony węzeł Wzgórze bardzo.

        • 3 4

    • Bes sęsu!

      Narzekanie, to podstawa. Bez narzekania nie istniejemy.
      Do "wściekle żółtego" koloru, dodajmy niebieskie, albo czarne pasy- od razu trochę ciemniej. No bo chyba o to chodzi, jak tunel, pod ziemią, to musi być ciemno.
      Tunel jest fajny, bo nie boję się, że mnie coś na przejściu przejedzie. Są przecież podjazdy dla wózków i winda nawet, to nie widzę problemu. Można tylko jakieś ławki dodać i kwiatki w doniczkach posadzić.
      A może ludzie boją się, że ktoś ich w tunelu napadnie? Postawmy tam dwóch policjantów, albo nawet trzech.
      Tylko ten bulwar wzdłuż CH mnie nie zachwyca. Spacerować tam, to trochę nieciekawie: z jednej strony ulica, z drugiej ściana. Udać się na deptak, by inhalować się wyziewami z rur wydechowych?

      • 4 2

  • Miało być pięknie... (2)

    Dlaczego przejazd przez Węzeł Wzgórze przed i po szumnym remoncie trwa tyle samo a często dłużej? Nigdy jeszcze nie udało mi się przejechać od Warszawskiej do Różowej Drogi bez ugrzęźnięcia na jednych albo drugich światłach. Kto to planował???!!!

    • 40 13

    • Fakt, ustawienie świateł woła o pomstę do nieba.

      W ciągu Warszawskiej zaraz za przystankiem Witomińska są światła. Gdy zmieniają się na zielone to kolejne przed skrętem w Śląską w stronę węzła po kilku sekundach zmieniają się na czerwone. Trolejbus stoi więc na 2 parach świateł. Później jeśli się nie pospieszy to stoi na kolejnych przed przystankiem Węzeł Cegielskiej a potem jeszcze pod torami aby skręcić w lewo w stronę przystanku pod Urzędem Miasta. Zdarza się, że traci tam nawet 6 minut. Mam wrażenie, że wcześniej przejazd trwał krócej.

      • 3 0

    • planowal to czlowiek ktorego po znajomoscio i koniaku wybral wybrany prze ciebie WODZ wiec teraz MALKONTENCIE siedz cicho!

      • 2 2

  • (1)

    debilnie ustawiona sygnalizacja świetlna dla trolejbusów idiotyczny wyjazd na al Zwycięstwa w stronę Orłowa( idiotycznie krótki czas zielonego światła dla wyjeżdżających i brak zielonej strzałki umożliwiającej skręt kiedy od strony urzędu miasta al.Zwycięstwa nic nie jedzie a jest takich momentów sporo) stojące na drogach rowerowych drzewa i słupy, poplątany wjazd i zjazd z tzw kładki pieszo-rowerowej której szerokość na zjazdach i wjazdach jest groteskowo mała zatoki autobusowe wykonane z hałasującej i powodującej wielkie wibracje w autobusach kostki a raczej kamlotów ułożonych wedle uznania.Generalnie ten węzeł ma masę błędów i wiele razy wk.. wia człowieka zamiast mu służyć

    • 58 2

    • Ale najważniejsze, że MTM miało zlecenie...

      ...

      • 2 0

  • Hit (2)

    Schody prowadzące na ścianę i zakręt o 180 stopni to prawdziwy hit.

    • 55 2

    • Potwierdzam

      A żeby dostać się na ul Partyzantów to nawet trzeba 360 stopni zrobić. Chociaż nic nie stało na przeszkodzie żeby zrobić od razu wyjście w prawą stronę.

      • 5 0

    • Wczytaj się w projekt tego przejścia, a dowiesz się,

      że to rozwiązanie (nomen omen) przejściowe do momentu zagospodarowania (tj. częściowej zabudowy) parku przed UM.

      Tak to już w Polsce jest, że największymi krytykami są zawsze ci, którzy na temat rzeczy krytykowanej wiedzą najmniej.

      • 0 1

  • Wywalić te budy do okoła i postawić wielki, czteropoziomowy, bezkolizyjny węzeł drogowy.

    A te przejścia w ogóle zlikwidować. Może w końcu zrobi się coś dla ludzi a nie dla plebsu.

    • 23 17

  • "Spacerowy bulwar" wzdluż rózowej .... cudo, idealne dla matek z dziecmi (2)

    Aha, co to jest "przestrzeń miejska" ?? O definicję poproszę

    • 27 2

    • Ścieżkę rowerową na tej wizualizacji wcieło.. (1)

      • 1 0

      • Ale będzie

        Właśnie ją robią. Co prawda wg mnie powinni poszerzyć jezdnię i dodać pas rowerowy. Bo teraz to mamy w kolejności jezdnia-chodnik-droga dla rowerów (przecinana przejściami dla pieszych) i dopiero CH.
        Jak się jedzie pasem rowerowym to wyjeżdżający spod podporządkowanych automaytcznie ustępują pierwszeństwa rowerom. Natomiast na przejazdach rowerowych na wydzielonej DDR permanentnie wymuszają.

        • 0 0

  • Tunelożerca ! (3)

    Autor Krzysztof K. jast tak zaciekłym wrogiem tuneli dla pieszych, że nawet gdyby ktoś zamiast fortepianu (jak w Sztokholmie), wymyślił w tunelu kozetkę do przewożenia pieszych z jednego końca tunelu na drugi, to i tak woli aby piesi byli zabijani na płaskich przejściach, a samochody zatrzymywały się co kilkaset metrów emitując dodatkowe metry sześcienne spalin.
    Można sie tylko zastanowić czy mając klaustrofobię tunelową pracować jako reporter od urbanistyki lub komunikacji miejskiej.

    • 32 28

    • Bardzo trafne spostrzeżenia (1)

      Pan Koprowski wraz z red. Naskrętem tworzą osobliwy duet w redakcji tego portalu. Jeden chce zamykać tunele, drugi burzyć estakady. Obaj chcą większych korków na drogach trzech miast.

      • 16 15

      • przeciwnie,

        obaj ogarniają więcej niż tylko czubek własnego nosa, jak niektórzy.

        • 12 13

    • ruch kołowy - pod ziemię

      I tyle w temacie. Na powierzchni - skwer, aleja W-Z dla pieszych, chodniki E-W. Pod ziemią - rondo z wylotami na wszystkie jezdnie i przystanki. Koszt - porównywalny.

      • 10 0

  • antyTunelTrojmiasto.pl (6)

    Moze oddzielny dzial dla Waszych dzialan antytunelowych? :P Np napiszecie tam ze lepsze sa przejscia co 10m i trylion swiatel, na ktorych i tak nikt z pieszych nie czeka na zielone... Ludzie gina na przejsciach nie w tunelach!

    • 38 19

    • Samochody powinny być w tunelu a na powierzchni tylko pas dla trolejbusów i taksówek (5)

      Europejski trend - ruch uliczny pod ziemię, a u góry deptak. W przypadku tego makabrycznego skrzyżowania - główne ciągi dróg w tunelach a na powierzchni po jednym pasie dla przejazdu: trajtków, autobusów i taksówek. Pozostały teren dla pieszych jako przestrzeń publiczna.
      Tak można było zrobić.

      • 21 5

      • (4)

        Najłatwiej walnąć "europejski trend" i myśleć że się wszystkie rozumy pozjadało i wszyscy to łykną. Gdzie jest ten europejski trend? W jakim mieście? A może tak zamiast walić duby smalone o przestrzeni publiczne warto zapoznać się z wynikami badań np. niemieckiego ADAC i Alliance Internationale de Tourisme & Federation Internationale de IAutomobile na temat zagrożeń w europejskich tunelach.

        • 6 12

        • (3)

          Berlin, Utrecht, Kopenhaga, Sztokholm, Paryz, wkrotce Wroclaw. Wymieniac dalej, gdzie burzy sie tunele i robi przejscia naziemne, zwezajac przy tym ulice?

          • 11 4

          • sam tez cos potrafisz wymyslic czy tylko kopiujesz od innych?

            rozczulaja mnie takie papugi, ktore swoja madrosc czerpia bezmyslnie nasladujac innych....

            • 4 7

          • Wal śmiało chłopie. Możesz skoncentrować się na przykład na jednym Berlinie żeby cię palce od tej listy nie rozbolały. Nawet tak bogatych Niemców stać było na jeden tunel drogowy w stolicy wybudowany za bagatela 390 mln euro. Ale co tam. Co to jest wydać 390 mln euro w Polce na ratowanie przestrzeni publicznej. Przecież przedszkola, żłobki, szkoły, szpitale i inne rzeczy już mamy, pozostało nam tylko uporządkowanie przestrzeni publicznej przecież.

            • 4 1

          • dureń

            • 2 4

  • Chyba ..

    Jak węzeł Gordyjski

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane